Slaap is enorm belangrijk voor ons. We hebben onze slaap nodig om ons lichaam en geest tot rust te laten komen. Een slechte nachtrust is van invloed op ons geheugen, concentratievermogen, reactiesnelheid, spraakvermogen, besluitvaardigheid en onze emoties. Daarom kan het erg vervelend zijn als je, doordat je kind niet wilt slapen, zelf ook een slechte nachtrust hebt. Veel kinderen gaan door de fase heen dat ze niet meer in hun eigen bed willen slapen en graag bij papa en mama in bed kruipen. Veel ouders kunnen het nog moeilijk opbrengen om bijvoorbeeld midden in de nacht het kind naar het eigen bed te brengen. Dit is vaak voor een nacht nog wel te overzien, maar wat als dit weken duurt? Dit kan van invloed zijn op je eigen nachtrust en dat van je kind. Maar ja, hoe krijg je het voor elkaar dat je kind wel weer in zijn bed gaat slapen? In deze blog lees je de tips!

De slaapkamer van je kind
Het is belangrijk dat je kind slaapt in een slaapkamer waar het zich veilig en fijn voelt. Sommige kinderen  hebben angsten voor bijvoorbeeld monsters onder hun bed. 20 september j.l. heb ik hier een blog met tips omtrent dit onderwerp over geschreven, die kan je hier lezen. Maar sommige kinderen vallen ook moeilijk in slaap in doordat de kamer bijvoorbeeld erg druk is. Het is daarom fijn om de kamer van je kind op smaak van je kind in te richten. Laat je kind, als het oud genoeg is, bijvoorbeeld meebeslissen over hoe de kamer er uit ziet. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de aankleding van de kamer, het dekbed of de kleur op de muur. Als een kamer naar smaak is dan voelt je kind zich ook meer op zijn gemak in zijn eigen kamer. Denk bij de inrichting van de kamer ook aan een eventueel nachtlampje, dit kan je kind fijn vinden en kan helpen om in slaap te komen.

Bedritueel
Een bedritueel kan je kind helpen om duidelijkheid te scheppen, je kind weet door het altijd terugkerende bedritueel waar het aan toe is. Een bedritueel kan bestaan uit eerst de pyjama aandoen, dan de tanden poetsen, dan een boekje uitkiezen, voorlezen en afsluiten met een kus. Dit kan je zelf helemaal bedenken. Wel is het verstandig altijd dezelfde volgorde aan te houden en je houden aan ongeveer dezelfde tijd die het ritueel inneemt. Ook de bedtijd is een belangrijke afspraak. Bespreek met je kind hoe laat het op schooldagen gaat slapen en hoe laat het in in het weekend gaat slapen en probeer je hier als ouder aan te houden. Het is vaak handig om met je partner af te wisselen wie jullie kind naar bed brengt, zo levert het geen problemen op als er een ouder een avond niet is. Ook is het handig om je kind voor het slapen naar de wc te laten gaan, dit voorkomt dat je kind ’s nachts naar de wc moet en dat je kind dan bijvoorbeeld moeite heeft om weer in het eigen bed te gaan liggen.

Je kind alleen laten in de kamer
Sommige kinderen vinden het moment van alleen achtergelaten worden in de kamer ook erg lastig. Vaak blijven ouders bij hun kind zitten tot het in slaap gevallen is. Een prima oplossing. Soms duurt dit echter erg lang en het kan zijn dat je graag wilt dat je kind ook leert in slaap te vallen zonder dat jij erbij blijft zitten. Het kan dan helpen om het erbij blijven zitten af te bouwen. Spreek met je kind af hoe lang je blijft zitten en verlaat dan de kamer, zo weet je kind waar het aan toe is. Dit kan door middel van een klokje, maar als klokkijken nog lastig is door middel van een kleurenklok. Blijf hier dan ook consequent in want anders heeft een tijd afspreken geen zin en weet je kind niet waar het aan toe is. Het kan voor je kind fijn zijn om je nog wel te horen ook al ben je niet bij het kind in de kamer. Je zou dan de slaapkamerdeur op een kier kunnen zetten, het ganglicht aanzetten en dan bijvoorbeeld de was gaan doen. Het kan voor je kind rustgevend zijn je te horen rommelen in de buurt.

Slapen in de eigen slaapkamer
Soms is het erbij in geslopen dat je kind iedere nacht in het bed van de ouders ligt. Maar hoe krijg je het na zo’n tijd nog voor elkaar om je kind in het eigen bed te laten slapen? Het vergt waarschijnlijk wat tijd omdat je kind weer moet wennen aan het alleen in slaap vallen en alleen in de slaapkamer liggen, maar het is gelukkig niet onmogelijk! Het hoeft niet zo te zijn dat je kind direct in het eigen bed moet slapen, je kan ook wat tussenstappen nemen. Je zou bijvoorbeeld het bed van je kind in jullie slaapkamer kunnen leggen, hierdoor slaapt het kind niet bij jullie in bed, went het weer aan het eigen bed maar ligt nog wel bij jullie in de slaapkamer. De volgende stap is het bed weer terug te zetten in de slaapkamer van je kind. Het is de bedoeling dat je kind nu echt in de eigen kamer gaat slapen. Om die stap wat minder groot te maken zou je kunnen afspreken met je kind dat je meerdere keren komt kijken in de kamer. De aantal keren dat je komt kijken bouw je langzaamaan af. Het is ook belangrijk dat je niet naar je kind benoemt dat het moet slapen, dit werkt vaak averechts. In plaats daarvan zou je kunnen zeggen dat je kind mag rusten in bed, door de rust valt je kind vaak wel in slaap. En de laatste en meteen ook de moeilijkste stap: blijf volhouden. Als je kind telkens de slaapkamer uitloopt of gaat huilen, breng je kind telkens naar bed en blijf benoemen dat je kind in zijn slaapkamer naar bed moet. Het is even hard werken en doorbijten maar het is niet onmogelijk!

Wil je graag meer tips over het slapen van je kind? Of heb je andere vragen omtrent de opvoeding? Bel dan naar 0644211781 of stuur een mailtje naar opvoeding@lauteropmaat.nl.

Groetjes Charlotte

 

www.lauteropmaat.nl
www.facebook.com/lauteropmaat
www.instagram.com/lauteropmaat