Steeds meer mensen weten inmiddels dat energiedranken slecht zijn voor ons en nóg slechter zijn voor kinderen. Toch blijft het gebruik van energiedranken onder jongeren toenemen. In de pauzes worden bij de supermarkt energiedrankjes gehaald om de dag door te komen. Maar doet een energiedrankje eigenlijk wel wat we zouden verwachten, namelijk meer energie geven? En door verschillende onderzoeken weten we dat die energiedrankjes eigenlijk helemaal niet goed zijn, maar waarom zijn ze dan eigenlijk niet goed voor je? En waarom zijn ze voor kinderen en jongeren nog slechter dan dat ze zijn voor volwassenen? Deze week krijg je alle antwoorden!

Allereerst is het belangrijk om te weten wat energiedranken zijn en wat er in zit. Enkele bekende energiedranken zijn bijvoorbeeld ‘Red Bull’, ‘Monster’ en ‘Bullit’. Ook supermarkten hebben vaak een huismerk energiedrank. Energiedranken zijn frisdranken met veel suiker(circa 4 klontjes per 100ml), waar cafeïne, taurine en glucurono-lacton aan toe zijn gevoegd. In de meeste energiedranken zit circa 80 milligram cafeïne, dit staat gelijk aan een kopje filterkoffie en is 4 keer zoveel als dat er in 200 milliliter cola zit. In een energyshot(een klein geconcentreerd shotje energiedrank) zit 50 tot 200 milligram cafeïne.

Energiedranken zouden een oppeppend effect hebben op zowel het lichaam als op de hersenen, waardoor sporten en leren beter gaat. De effecten zijn echter erg beperkt en houden maar kort aan. De nadelen zijn veel groter. Het drinken van energiedranken kunnen voor veel bijwerkingen zorgen, zoals hartkloppingen, nier- en leverproblematiek, gaatjes in tanden, overgewicht, slaapproblemen, druk gedrag, moeite met concentreren en psychische problemen. Daarnaast kunnen energiedranken verslavend zijn. In eerste instantie werkt een energiedrank oppeppend maar als vrij snel na het drinken krijg je een dip, waardoor je nóg een energiedrank drinkt om het oppeppende effect weer te ervaren.

Vooral in combinatie met sporten is het drinken van een energiedrank slecht. De kans op uitdroging is veel groter. Tijdens en na het sporten heeft je lichaam juist veel behoefte aan vocht. Daarom is het drinken van water altijd nog het beste tijdens het sporten. Ook in combinatie met alcohol is een energiedrank slecht. Energiedranken worden onder jongeren ook vaak gemengd met (sterke) drank. Als je energiedrankjes in combinatie met alcohol drinkt voel je minder goed dat je (teveel) alcohol hebt gedronken waardoor er sneller ongelukken gebeuren en er een grotere kans is op een alcohol-vergiftiging of een cafeïne-vergiftiging. Hoe jonger je kind is, hoe slechter het drinken van energiedranken voor je kind is. Dit is omdat het lichaam van jongeren nog in ontwikkeling is. Dit maakt dat de schadelijke effecten groter zijn dan bij volwassenen.

Vooral jongeren laten zich niet makkelijk vertellen wat ze wel of niet zouden mogen, vooral niet van hun ouders, maar hoe kan je je kind dan duidelijk maken hoe slecht de (vele) energiedranken kunnen zijn? Een aantal tips wat je als ouder kan doen:

  • Als je puber echt graag energiedranken wil drinken, probeer dan afspraken te maken om het drinken in ieder geval te verminderen.
  • Laat je puber geen energiedranken drinken voor het slapen gaan.
  • Geef je kind geen energiedranken tijdens het sporten. Je kind kan uitgedroogd raken en daardoor hartritmestoornissen krijgen. Dit kan je ook goed aan je kind uitleggen en zal dan waarschijnlijk voor meer begrip zorgen.
  • Leg je kind uit waarom energiedranken zo slecht zijn. Bijvoorbeeld voor hun gebit. Pubers zijn vaak erg bezig met hun uiterlijk en willen dan ook zeker geen lelijk gebit.
  • Probeer je kind onder de 13 jaar echt geen energiedrank te geven. Het is sowieso slecht maar al helemaal voor zulke jonge kinderen.

Wil je graag meer informatie over energiedranken en de effecten hiervan? Of heb je andere vragen omtrent de opvoeding? Mail dan naar opvoeding@lauteropmaat.nl of bel naar 0644211781.

Groetjes Charlotte

Charlotte Jansen

www.lauteropmaat.nl

www.facebook.com/lauteropmaat

www.instagram.com/lauteropmaat